Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Activiteiten (Wat gaan we daarvoor doen?)

In 2026 gaan we de volgende activiteiten uitvoeren

Aanvang vervangen kademuur binnenhaven Haven (M2)
De voorbereiding van het vervangen van de kademuur langs de Haven vak M2 is naar verwachting eind 2025 afgerond. Dit betekent dat we begin 2026 starten met de aanbesteding. Naar verwachting kunnen we in het tweede helft van het jaar starten met de uitvoering. Bij de uitvoering houden we rekening met de Furieade.

Verkeersveiligheid
We voeren maatregelen uit om de verkeersveiligheid bij de rotonde Westlandseweg-Mozartlaan te verbeteren, te weten het terugbrengen van de verhoogde rijstrookscheiding, het instellen van eenrichtingsverkeer voor fietsers op de rotonde en het verbeteren van de zichtlijnen. Door de aanleg van de Metropolitane fietsroute worden de fietspaden op deze route verbreed wat goed is voor de verkeersveiligheid. Aan het einde van 2025 stelt het Rijk subsidie beschikbaar voor het treffen van de verkeersveiligheidsmaatregelen. Wij gaan kijken hoe we deze subsidie in 2026 zo goed mogelijk kunnen benutten. Daarnaast worden rond scholen schoolzones ingericht. Ook zetten we in op gedragsbeïnvloeding door aan te sluiten bij regionale campagnes.

Voorbereiding vernieuwing Koepaardbrug
In 2025 is ervoor gekozen om de brug te vervangen voor een ophaalbrug en is er gewerkt aan het ontwerp van de vormgeving. In 2026 richten we ons op de aanbesteding en het technische gedeelte van het ontwerp. Het uiteindelijke plan wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

Deeluitwerkingen prioritaire knelpunten Laan 1940-1945
We maken, in samenhang met de voorbereiding van de vervanging van de Koepaardbrug, een ontwerp voor de aanpassingen aan het Havenplein. De uitvoering van de aanpassing hangt samen met de uitvoering van de vervanging van de Koepaardbrug.
In de loop van het jaar starten we met het ontwerpen van de kruising Mesdaglaan en P.C. Hooftlaan.  

Aanleg Metropolitane Fietsroute (MFR)
We realiseren de MFR vanaf de Vlaardingsedijk tot aan de Maasdijk, met uitzondering van de complexe schakel Koepaardbrug/ Havenplein/ Deltaweg. De complexe schakel volgt een eigen tijdpad afhankelijk van de vervanging van de Koepaardbrug en de daarmee samenhangende aanpassing van het Havenplein en de veranderende functie van de Deltaweg (geen bedrijventerrein (meer) en minder autoverkeer via de veerpont).

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2025 10:02:16 met de export van 11/04/2025 09:48:52