Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Top 10 grootste risico's

Belangrijkste risico's gemeente Maassluis
Om de risico's van de gemeente Maassluis in kaart te brengen, is een risicoprofiel opgesteld. Dit risicoprofiel is tot stand gekomen met behulp van een informatiesysteem waarmee risico's systematisch in kaart worden vastgelegd en beoordeeld.
In het onderstaande overzicht worden de tien risico's gepresenteerd die de grootste invloed hebben op de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Belangrijk is om te weten dat het risicoprofiel een momentopname is. Via de planning- en control documenten, waaronder bij de bestuursrapportage en jaarstukken, wordt gerapporteerd over de wijzigingen. Onder de tabel volgen nog de beheersmaatregelen.

Positie

Beleidsterrein /

Invloed

Positie t.o.v.

2026

project

Risico

Begr '25

1

Jeugdhulp

De kosten van jeugdhulp stijgen

11,0%

=

2

Vastgoed

Pand Industrieweg vergt meer investeringen dan geraamd om aan de zwaardere wettelijke eisen te voldoen

7,0%

=

3

Vastgoed

Het gemeentehuis vergt meer investeringen dan geraamd om aan de zwaardere wettelijke eisen te voldoen

7,0%

=

4

Vastgoed/ duurzaamheid

Indien Maassluis een warmtenet krijgt en besloten wordt het gemeentelijk vastgoed en/of andere projecten hierop aan te sluiten

4,0%

N

5

Civiele kunstwerken

Calamiteit civiele kunstwerken

3,0%

+1

6

Algemene middelen

Marktrente stijgt

2,0%

N

7

Wegen

Het onderhoudsniveau van het wegareaal is van een niet acceptabel niveau

2,0%

N

8

Gemeentefonds

Lagere uitkering gemeentefonds door bezuinigingen Rijk

2,0%

N

9

Station West

Omgevingsplan wordt gewijzigd vastgesteld t.o.v. gebiedsvisie

2,0%

N

10

Algemene middelen

Ombuigingen worden (deels) niet gerealiseerd

2,0%

N

+= gestegen, - = gedaald, N = nieuw in top 10, - = ongewijzigd

Maatregelen grootste risico's
Hieronder worden de belangrijkste beheersmaatregelen voor de risico's uit de top 10 beschreven. Hiermee proberen we te voorkomen dat risico’s werkelijkheid worden of om de financiële gevolgen te beperken.

Kosten jeugdhulp
In 2025 is er een stijging van het aantal cliënten in de verwijszorg en hogere kosten voor JeugdhulpPlus, wat leidt tot extra kosten. Om deze kosten te beheersen, zet Mevis in op intensieve regievoering en dossieronderzoek, vooral bij begeleiding, daghulp/groep en Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED). Daarnaast is het nodig om de wijkteams uit te breiden met 5 extra fte om de werkdruk te verminderen en knelpunten op te lossen. De tarieven voor JeugdhulpPlus zijn landelijk vastgesteld en stijgen fors, waardoor deze kosten niet beïnvloedbaar zijn door Mevis. Er zijn ook mogelijkheden voor kostenbeheersing, zoals het krimpen van de formatie, het afbouwen van functies zoals Jeugdprofessionals Op School (JOS) en Jongeren Informatiepunt (JIP), en het verminderen van externe inhuur, maar deze maatregelen brengen risico’s met zich mee, zoals langere wachtlijsten en een hogere werkdruk voor medewerkers. De keuze ligt tussen het strikt beheersen van de kosten binnen het beschikbare budget of het investeren in maatregelen die op de langere termijn kunnen leiden tot kostenverlaging en verbetering van de kwaliteit van de jeugdhulp.

Vastgoed
Een aantal gemeentelijke gebouwen is onderzocht op bestendige bruikbaarheid. In 2021 en 2022 zijn een aantal noodzakelijke investeringen in het stadhuis aangebracht om het gebouw te revitaliseren en duurzaam te kunnen gebruiken. We hebben hierbij oog voor de nabije toekomst van het stadhuis qua bezettingsgraad, technische noodzaak om installaties aan te pakken en vereiste verduurzaming. We maken dat concreet inzichtelijk en voeren daarover het overleg met de gemeenteraad en organisatie.
Op dit moment maakt Stroomopwaarts (SOW) om niet gebruik van de kantoorruimtes van de stadhuizen MVS. De huisvesting van het WL-bedrijf is in eigendom van de gemeente Maassluis. We onderzoeken momenteel wat er nodig is om ons WL-bedrijf de komende jaren bestendig te blijven gebruiken, zodat het voldoet aan de daarvoor gestelde eisen. Daarnaast bekijken we of het kantoorpersoneel ondergebracht kan worden binnen de gebouwen van het WL-bedrijven. Daarmee wordt de bedrijfsvoering van SOW versterkt (personeel minder verspreid).

Warmtenet
Wij zien op dit moment drie verschillende financiële componenten vanuit de gemeente voor het warmtenet. Twee hiervan zijn in ieder geval van toepassing en hebben betrekking op het aansluiten van het vastgoed de derde betreft het eventueel 'overdimensioneren' van leidingen. Op het moment dat Maassluis besluit een warmtenet te omarmen, zullen we kritisch kijken naar de benodigde investeringen.

Calamiteiten door achterstallig onderhoud civiele kunstwerken
Herzieningen en actualiseren van de beheerplannen.

Marktrente stijgt
De afgelopen periode is de marktrente gestegen en deels ook weer gedaald. Wanneer we vasthouden houden aan het investeringsplan met een aanhoudende hoge rente dan zullen we hier voorstellen voor moeten doen in de volgende planning- en controldocumenten.

Het onderhoudsniveau van het wegareaal is van een niet acceptabel niveau
Herzieningen en actualiseren van de beheerplannen.

Lagere uitkering gemeentefonds door bezuinigingen Rijk
Als kleinere gemeente hebben wij weinig directe invloed op de uitwerking van het gemeentefonds. Bij onderwerpen die voor Maassluis van belang zijn, trekken wij actief op met andere gemeenten en nemen we gezamenlijk initiatief richting de fondsbeheerders.

Ombuigingen worden niet gerealiseerd
De maatregelen uit Maassluis in Balans worden gemonitord. Binnen de organisatie is er een functionaris die de voortgang en realisatie hiervan bewaakt. Veel van de maatregelen staan later in het perspectief van deze begroting gepland.

Deze pagina is gebouwd op 11/04/2025 10:02:16 met de export van 11/04/2025 09:48:52