Verkeer, vervoer en waterstaat
Wegen/ Verhardingen
Maassluis heeft ongeveer 1,5 miljoen m2 aan wegen, met een vervangingswaarde van 135 miljoen. Wegen hebben niet alleen een functie voor mobiliteit, maar kennen ook een belangrijke sociale functie. Het is de plek waar "Ontmoeten, beleven, bewegen, trots en duurzaamheid" plaats vindt.
Beleidskader
In Maassluis maken we onderscheid tussen instandhoudingsbeheer en ontwikkelingsbeheer. Instandhoudingsbeheer omvat het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden teneinde de beoogde kwaliteit, functionaliteit en te verwachte levensduur van de bestaande wegen te waarborgen.
Ontwikkelingsbeheer betreft het aanpassen van de wegen om beter in te spelen op de veranderende verkeersstromen. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling van de Mobiliteitsvisie en projecten zoals de tweede aansluiting Wilgenrijk en de MFR (metropolitane fietsroute).
Kwaliteitsniveau
Zodra een inwoner zijn woning verlaat is hij afhankelijk van verharding om zich te verplaatsen en om mensen te ontmoeten. Voetpaden, fietspaden, rijbanen, parkeerplaatsen zijn onmisbaar voor de samenleving. Door het aanbod en de kwaliteit van bepaalde soorten verharding (bijvoorbeeld fietspaden) te vergroten, willen wij het gebruik van lopen en fietsen stimuleren ten opzichte van andere soorten van vervoer (bijvoorbeeld de auto).
Niet alle verharding van Maassluis zal in perfecte staat zijn. Momenteel is 48% goed, 39% redelijk en 13% onvoldoende (2025). Recentere kwaliteitsgegevens worden begin 2026 verwacht. We streven er naar om het percentage "onvoldoende" niet verder te laten stijgen en geven de intensief gebruikte verharding voorrang ten opzichte van de weinig gebruikte verharding.
Met de huidige budgetbeperkingen kunnen niet alle wegen op het niveau gehouden kunnen worden zoals in de Visie openbare ruimte is aangegeven. Afhankelijk van impact voor heel Maassluis zullen de beperkte middelen verdeeld worden op een zodanige wijze dat het meeste waarde voor Maassluizers gegenereerd wordt. Vaak zal dat ook een zoektocht betekenen naar mogelijke co-financiering, niet alleen vanuit de beschikbare middelen van riolering en Rainproof, maar ook vanuit het sociaal team of vanuit diverse soorten subsidies. Dit betekent meer aandacht voor veelgebruikte plekken, maar ook meer aandacht voor weggebruik dat we willen stimuleren, zoals wandelen, fietsen, ontmoeten, recreëren. Tegelijkertijd zal er minder aandacht zijn voor minder intensief gebruikte verharding en zullen we hier een lagere kwaliteit moeten accepteren.
Wat gaan we doen in 2026?
- Preventief onderhoud aan de hoofdwegen.
- Uitvoeren van storingsonderhoud aan wegen en paden.
- Correctief onderhoud aan fietspaden, woonstraten, voetpaden etc.
Verder doen we onderzoek naar looproutes voor mensen die slecht ter been zijn, op de noodzaak/mogelijkheden tot het verbeteren van de verharding en het plaatsen van bankjes. Hierbij zal ook worden gekeken naar de aanwezigheid en/of verbeteren van de zogeheten "schaduwroutes".
De grotere projecten/ werkzaamheden worden opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Buitenruimte 2026. Dit zijn (onder voorbehoud) de volgende werkzaamheden:
- herinrichting buitenruimte Taanschuurpolder in combinatie met rioolrenovaties;
- herinrichten Tulp-, en Narcisstraat ten behoeven van Rainproof maken;
- asfalteren van fietspaden (omvang afhankelijk van te verkrijgen subsidie MRDH);
- herstel watergang en herinrichting parkeervakken ten behoeve van natuurlijke oever Sparrendal;
- diverse herinrichtingswerkzaamheden in Sluispolder-West naar aanleiding van sloop/nieuwbouw woningen.
Straatmeubilair en verkeersborden
Straatmeubilair bestaat uit verkeer- en straatnaamborden, wegwijzers, paaltjes, banken, bushaltes etc. Straatmeubilair stuurt en faciliteert het gebruik van de openbare ruimte. Uit een inventarisatie van alle verkeersborden in 2021, bleek een grote achterstand in onderhoud, maar gelijktijdig ook een grote kans voor het verminderen van de hoeveelheid niet noodzakelijke borden. De sanering van deze borden is reeds afgerond.
