Belastingcapaciteit
Het kengetal belastingcapaciteit geeft weer hoe de belastingdruk in de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde van alle gemeenten. Een belastingcapaciteit van 100% betekent dat de woonlasten exact het landelijk gemiddelde zijn. Een lager percentage dan 100% betekent dat de woonlasten per huishouden lager zijn dan het landelijke gemiddelde.
Maassluis wijkt met een percentage van 100% in 2026 niet af van het landelijk gemiddelde. Hoe lager dit percentage hoe beter. De landelijk woonlasten (F) in 2026 stijgen waarschijnlijk ook nog waardoor dit percentage in 2026 nog verder daalt voor Maassluis.
(bedragen x € 1) | |||||||
Ultimo jaar | Rekening 2024 [1] | Begroting 2025 [1] | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 335,33 | 348,12 | 357,17 | 357,17 | 357,17 | 357,17 |
B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 190,00 | 190,00 | 190,00 | 190,00 | 190,00 | 190,00 |
C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | 445,20 | 463,20 | 502,20 | 531,00 | 531,60 | 536,40 |
D | Eventuele heffingskorting | ||||||
E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | 970,53 | 1001,32 | 1049,37 | 1.078,17 | 1078,77 | 1083,57 |
F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 | 994,00 | 1050,00 | 1050,00 | 1050,00 | 1050,00 | 1050,00 |
Belastingcapaciteit ten opzichte van landelijk gemiddelde jaar ervoor (E / F) * 100% | 98% | 95% | 100% | 103% | 103% | 103% | |
[1] werkelijke woonlasten volgens eigen berekening (met gemiddelde WOZ-waarde) | |||||||
